IBSE
ako nástroj pre získanie spôsobilostí a postojov žiakov
a učiteľov k technickému a prírodovednému
vzdelávaniu s ohľadom na požiadavky trhu práce
Program: Interreg
V A Slovenská republika – Česká republika
2014 – 2020
Kód
žiadosti: NFP304010T963
Číslo
zmluvy: Z SKCZ304011T963
Projektoví
partneri:
- Trnavská
univerzita v Trnave (TU, vedúci partner – VP)
- Ostravská
univerzita (OU, hlavný cezhraničný partner – HCP)
Ing. Valéria Obertová RNDr. Michaela
Mocňáková prof. PhDr. Ľubomír Held, CSc. Mgr.
Jana Bronerská, PhD. doc. RNDr. Martin Pipíška,
PhD. doc. Ing. Andrej Kolarovič, PhD. RNDr.
Vladimír Frišták, PhD. doc. PaedDr. Kristína Žoldošová,
PhD.
Finančná
dotácia: 141 377,36 €
Koordinátor
projektu na TU v Trnave a zároveň vedúci projektový
manažér: doc. PaedDr. Katarína Kotuľáková, PhD.
Riešitelia
na TU:
Dĺžka
riešenia projektu: 02/2020 – 07/2021
Charakteristika
projektu: Projekt
chce prostredníctvom výskumne ladenej koncepcie vzdelávania
(IBSE – Inquiry based Science Education) ovplyvňovať
rozvoj zamestnávateľmi žiadaných spôsobilostí v technickej
a prírodovednej oblasti. Cezhraničná expertná skupina
pozostávajúca zo vzdelávacích, výskumných a zamestnávateľských
inštitúcií identifikuje relevantné trendy trhu práce
v oprávnených regiónoch. Navrhnuté stratégie riešenia budú
implementované do práce s učiteľmi i žiakmi cez
pripravené IBSE aktivity a zriadené kompetenčné centrá.
Včasná a správna intervencia na všeobecnovzdelávacích
školách umožní ovplyvňovať spôsobilosti a postoje žiakov
k perspektívnej orientácii na prírodovedné a technické
povolania. Aktivity budú realizované v Trnavskom
a Moravsko sliezskom kraji s účasťou Trnavskej
a Ostravskej univerzity.
Aktivity
projektu:
Naplnenie
cieľov projektu chcú projektoví partneri realizovať v prvom
rade:
vytvorením
spoločnej cezhraničnej expertnej skupiny, ktorej členmi budú
odborníci na didaktické inovácie v prírodovednom
vzdelávaní, garanti a odborní lídri učiteľských
študijných programov, riaditelia základných a stredných
škôl, zástupcovia neziskových organizácií pôsobiacich
v oblasti vzdelávania, zástupcovia zamestnávateľov
a zamestnávateľských zväzov z oboch prihraničných
regiónov. Cieľom bude špecifikovať spoločné, príp. rozdielne
prvky trhu práce oboch regiónov a koncepčne tak pripraviť
využitie prístupu IBSE (Inquiry based Science Education)
na rozvoj očakávaných spôsobilostí a postojov žiakov
a študentov k technickému a prírodovednému
vzdelávaniu s ohľadom na súčasné i budúce požiadavky
(trhu práce) v podmienkach priemyselne rozvinutých
prihraničných regiónov SR a ČR, a to prostredníctvom
prípravy ich učiteľov a následne prácou so samotnými
žiakmi a študentmi realizáciou navrhovaných aktivít
projektu.
S týmto
cieľom chceme u oboch partnerov (VP a HCP):
zriadiť
tzv. Kompetenčné centrá, ktoré budú pozostávať z IBSE
laboratórií a Laboratória aplikovaného výskumu. Ambíciou
je sprostredkovať učiteľom prírodovedných predmetov z praxe
a budúcim učiteľom prírodovedných predmetov (pre ISCED 1
a 2) autentické skúsenosti objektívneho skúmania vedúce
k zamestnávateľmi požadovaným spôsobilostiam absentujúcim
na trhu práce. Orientáciu na vedecké a technické
spôsobilosti považujeme za kľúčovú na budovanie pozitívnych
postojov k vede a jej technickým aplikáciám, ktoré
majú títo učitelia následne sprostredkovávať svojim žiakom.
Bez takejto skúsenosti nemôže učiteľ viesť svojich žiakov
k špecifickému spôsobu premýšľania, ktoré je typické
pre vedu, techniku a technológie. Pri sprostredkovaní
autentických skúseností práce v laboratóriu aplikovanej
vedy budeme využívať bohaté skúsenosti s autentickým
výskumom a aplikáciou vedy HCP. VP zase disponuje bohatými
skúsenosťami s dlhodobou i krátkodobou prípravou
učiteľov v IBSE v rôznorodých podmienkach základných
škôl i laboratórií.
školiť
učiteľov v pripravených priestoroch Kompetenčného centra
(Laboratórium IBSE a Laboratórium aplikovaného výskumu),
kde si budú osvojovať proces transformácie prírodovedného
a technického obsahu i jeho realizácie prostredníctvom
vytvorených IBSE aktivít a metodických materiálov. Školenia
prispejú k získavaniu praktických spôsobilostí tých
učiteľov, ktorí budú v konečnom dôsledku ovplyvňovať
žiakov a študentov na základných a stredných školách
výsledkom čoho je predpokladaný nárast voľby ich profesijného
zamerania v technickej a prírodovednej oblasti. Takto
realizovaná intervencia prostredníctvom vyškolených učiteľov
totiž umožňuje ovplyvňovať postoje a spôsobilosti žiakov,
predstavuje metódy a spôsob práce, s ktorými žiak či
študent doteraz nemusel prísť do kontaktu a v neposlednej
miere motivuje k perspektívnej orientácii na prírodovedné
a technické povolania. Získané spôsobilosti umožnia
vyškoleným učiteľom viesť výučbu s prvkami IBSE
a upraviť podmienky na takúto prácu v domovskej
základnej či strednej škole (materiálne, priestorové, časové).
Obaja
partneri s využitím dlhoročných odlišných skúseností
a know how v oblasti výskumne ladenej koncepcie
vzdelávania vytvoria sériu spoločných IBSE aktivít
a metodických materiálov, ktoré
budú
pozostávať z 56 pracovných listov v oboch národných
jazykoch,
budú
využívané v rámci školenia učiteľov vo vybudovaných
Kompetenčných centrách na oboch stranách hranice,
budú
ponúknuté učiteľom základných a stredných škôl
v cezhraničnom regióne vo forme workshopov, ktorých sa so
svojimi žiakmi a študentmi budú mať možnosť zúčastniť,
a to v priamo na tento účel vytvorenom laboratóriu IBSE
(riadené VP so spoluúčasťou HCP),
HCP
využije vytvorené aktivity v rámci bádateľských dní
prácou so žiakmi priamo na školách využívaním materiálneho
zabezpečenia z IBSE laboratória (riadené HCP so spoluúčasťou
HP).
Partneri
chcú ďalej:
ponúknuť
paletu jednorazových a v krátkom čase realizovateľných
IBSE aktivít pre cieľové skupiny žiakov a učiteľov
základných a stredných škôl ale aj pre jednotlivcov pri
príležitosti dní otvorených dverí, napr. Týždeň vedy
a techniky, Dni otvorených dverí univerzity a pod. Na
tento účel sa využijú vybudované laboratóriá (Laboratórium
IBSE a Laboratórium aplikovaného výskumu). Cieľom je
predstaviť a motivovať cieľovú skupinu žiakov a študentov
k aktívnemu záujmu o prírodovedné a technické
otázky a výzvy, čo je žiadanou a potrebnou
prerekvizitou pre ich možnú voľbu štúdia v daných
oblastiach a očakávaným výstupom s ohľadom na potreby
trhu práce v participujúcich prihraničných regiónoch.
|