Expertná skupina
IBSETECH zriadená v rámci projektu
"IBSE ako nástroj pre získanie spôsobilostí a postojov žiakov a učiteľov k
technickému a prírodovednému vzdelávaniu s ohľadom na požiadavky trhu práce“
(T963)
zorganizovala
v dňoch 7. 4. 2021 - 23. 4. 2021
spoločný workshop pre
budúcich učiteľov chémie študujúcich na oboch univerzitách. Lektori: - doc. PaedDr. Katarína Kotuľáková, PhD.
-
RNDr. Kateřina Trčková, PhD.
-
PaedDr. Mária Orolínová, PhD.
Cieľom spoločnej akcie bolo
využiť expertízu oboch pracovísk v oblasti výskumného prístupu
k chemickému (prírodovednému) vzdelávaniu (IBSE – Inquiry-based science
education) a umožniť študentom učiteľstva chémie vymeniť si skúsenosti a poznatky,
ktoré doteraz v rámci odbornej prípravy predovšetkým v oblasti
didaktiky chémie získali. Workshopu sa zúčastnilo 26
študentov učiteľstva chémie študujúcich v magisterskom stupni štúdia. Stretávali
sa v prostredí MS TEAMS. Workshop pozostával z dvoch spoločných
online stretnutí, na ktorých boli ujasnené ciele a princípy výskumného
prístupu k prírodovednému vzdelávaniu (IBSE). Študenti vytvorili 8
medzinárodných tímov a vybrali si chemické koncepty, na ktorých následne
počas 2 týždňov pracovali. Ich úlohou bolo daný chemický jav predstaviť
induktívne - prostredníctvom výskumnej činnosti (svojim potenciálnym žiakov). Práve
online priestor umožnil študentom pravidelne sa stretávať a pracovať aj napriek
sťaženým podmienkam spôsobeným „lockdown-om“ v oboch krajinách. Počas
prípravy výskumných aktivít mali tímy možnosť konzultovať svoj postup
s lektormi, ale získavali spätnú väzbu aj od svojich kolegov z iných
tímov. Študenti sa tak dostali do pozície tvorcov i posudzovateľov. Počas záverečného stretnutia boli
práce budúcich učiteľov chémie predstavené a rozdiskutované so všetkými
účastníkmi. Napriek jednoduchosti spracovania jednotlivých konceptov c dôsledku
práce v domácom prostredí a na diaľku bol kladený dôraz na princípy
výskumného sprístupňovania fenoménov. Úlohou je zabezpečiť žiakovi skúsenosť
s javom, pracovať s jeho doterajšími poznatkami, viesť ho procesom
uvažovania a objektívneho skúmania. Spätná väzba
od participantov poukazuje na to, že študenti získali nové skúsenosti,
vedomosti, námety i priateľov. Väčšina z nich potvrdila časovú
náročnosť prípravy takéhoto materiálu, čo nás utvrdzuje v presvedčení, že je
nevyhnutné vytvárať dostatočné množstvo kvalitných učebných materiálov, ak
chceme, aby učiteľ skúsil učiť inak a siahol po už pripravených učebných
situáciách, ktoré zmysluplne a plnohodnotne rozvíjajú všetky aspekty
prírodovednej gramotnosti žiakov. |