Adaptácia výskumne ladenej koncepcie prírodovedného a technického vzdelávania pre dištančné a on-line vyučovanie/skúmanie v éteri
INTERREG (NFP304011AZC7)
Prioritná os: 1. Využívanie inovačného potenciálu
Špecifický cieľ: 1.1 Zvýšenie relevantnosti obsahu vzdelávania pre potreby trhu práce s cieľom zlepšenia uplatniteľnosti na trhu práce.
Trvanie projektu: 01/2022 – 06/2023
Riešiteľský tím: PaedDr. Mária Orolínová, PhD., Ing. Valéria Obertová, RNDr. Michaela Mocňáková, prof. PhDr. Ľubomír Held, CSc., doc. PaedDr. Katarína Kotuľáková, PhD., doc. RNDr. Martin Pipíška, PhD., doc. Ing. Andrej Kolarovič, PhD., RNDr. Vladimír Frišták, PhD., MgA. Štefan Blažo, PhD.
Cieľom projektu je zabezpečenie rozvoja kľúčových kompetencií požadovaných na trhu práce aj formou dištančného a on-line vyučovania, a to nielen vo výnimočných situáciách ako je pandémia koronaviru. Dôraz sa kladie na kompetencie žiadané zamestnávateľmi, ktoré vo vzdelávaní predstavujú aktívny prístup k vzdelávaniu a riešeniu rozmanitých výziev. Nástrojom pre rozvoj kompetencie potrebného na trhu práce bude vzdelávací program založený na aktívnom prístupe žiaka k poznávaniu prírodovedných a technických otázok, tzn. na výskumne ladenej koncepcii prírodovedného a technického vzdelávania (bádateľskom vzdelávaní), a to v dištančnej podobe (v on-line priestore).
Realizácia projektu posilní vytvorenie rôznorodej cezhraničnej vzdelávacej infraštruktúry, ktorá vďaka spolupráci a synergii expertov z oblasti vzdelávania skvalitní a optimalizuje prácu s cieľovými skupinami, t. j. žiakmi a učiteľmi základných a stredných všeobecne vzdelávacích škôl. Neustále zároveň berie na zreteľ potrebu rozvoja prírodovedeckej a technickej gramotnosti as ňou súvisiace potreby trhu práce. Počas riešenia projektu vznikne vzdelávací program (A3, A7, A15), ktorý v on-line priestore ponúkne 20 rôznych vzdelávacích aktivít s príslušným metodickým materiálom s dôrazom na výskumnú činnosť ako model pre nadobúdanie zamestnávateľmi požadovaných kompetencií. Predpokladáme, že postupne (v horizonte najbližších 5 rokov) bude materiál využívaný minimálne dvojnásobným počtom učiteľov a žiakov (60 učiteľov a minimálne 3 000 žiakov) ako je plánovaný počet učiteľov a ich žiakov zapojených v projekte (30 učiteľov a 1 500 žiakov v prvotnej fáze školenia a overovanie programu, A5, A6, A8).